خال زدن شمع : چه چیزی باعث خال انداختن شمع میشود
همه میدانیم که هر راننده ای با صدای تق تق، لرزش و غژغژی که از زیر کاپوت ماشینش میآید آزرده خاطر میشود. این پدیده که با خال زدن شمع شناخته میشود، گونه بسیار نامنظمی از احتراق را توصیف میکند و به خاطر گرما و فشار بیش از حد در محفظه احتراق خودرو رخ میدهد. انفجار کنترل شده ترکیب سوخت و هوا دیگر در زمان دقیقش در چرخه چهار زمانه رخ نمیدهد. به جای اینکه انفجار در پاکت معمول احتراق جلویی رخ دهد، در خارج آن اتفاق میافتد؛ و همچنین امواج لرزشی را در طول سیلندر ایجاد میکند که باعث ایجاد صداها لرزش های آزار دهندهی یاد شده در ابتدای متن میشود.
این امواج همچنین در بلند مدت باعث افزایش فشار در سیلندر خودرو میگردد و اگر این مشکل رفع نشود، میتواند باعث خرابی واشر سر سیلندر، صدمه به رینگ پیستون و دیگر مشکلات جدی در موتور خودرو گردد. خب چه چیزی باعث خال انداختن شمع میشود؟
شیر EGR معیوب
در عملکرد معمول، شیر EGR (exhaust gas recirculation) مقداری از گاز را دوباره به محفظه احتراق باز میگرداند. این موضوع باعث کاهش تولید گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش دما در محفظههای احتراق میشود. در زمان شتاب گرفتن یا کار کردن زیر فشار، شیر EGR باز میماند. اگر شیر EGR مشکلی داشته باشد نمیتواند گازهای خروجی را بازگرداند.
این موضوع میتواند منجر به افزایش دما در محفظه احتراق گردد، و به دنبال آن خال زدن شمع را درپی داشته باشد. اکثر اوقات، کربن ته نشین شده بیش از حد باعث میشود دریچه EGR آنگونه که باید گشوده نشود. بهتر است که این قسمت از خودرو بررسی و در صورت لزوم تعویض شود.
سنسور شوک بد
موتورهای جدید دارای مکانیزم بازیابی هستند، که باعث میشود در صورت بروز مشکل، زمان بندی احتراق را دوباره تنظیم کند. سنسور شوک با کامپیوتر اتومبیل ارتباط برقرار میکند و اطلاعات لازم را در مورد خال زدن شمع در اختیار میگذارد. این باعث میشود کامپیوتر زمانبندی اشتعال را به تعویق بیاندازد تا با احتراق همزمان گردد.
این فرایند باعث کاهش قدرت تولیدی موتور میشود. و همچنین باعث محافظت موتور در برابر صدمات غیر قابل تعمیر میگردد. متاسفانه زمانی که سنسور شوک به درستی کار نکند، لرزش و صدای غژغژ در مواقع شتاب گرفتن و کارکرد تحت فشار شنیده میشود. آزمونهایی وجود دارد که تعیین میکند سنسور شوک معیوب است که باعث لرزش و صدای ناخوشایند موتور میشود یا نه.
تجمع بیش از حد کربن
در ماشین های قدیمیتر با کارکرد کیلومتر بالا، لرزش و صدای غژغژ میتواند به خاطرتجمع بیش از حد کربن در برخی نقاط موتور اتومبیل رخ دهد. برای مثال تجمع کربن در بالای هر پیستون در محفظه احتراق میتواند باعث افزایش نیروی فشار در این محفظه گردد. این مورد مخصوصا در مورد خودروهایی که در مورد آنها عمل گرم کردن به درستی صورت نمیگیرد و یا آن دسته از اتومبیل هایی که تنها برای پیمودن مسافت های بسیار کوتاه مورد استفاده قرار میگیرند میتواند مشکل ساز باشد.
برای رفع این مسئله مکمل سوختهایی در بازار موجود است که کمک میکند محفظه احتراق تمیز گردد. همچنین محصولاتی وجود دارند که میتوانید به کمک آنها قسمت های بالایی پیستون را پاک کنید. اکثر اوقات معایه خودرو توسط مکانیک مورد اعتمادتان سیستم موتور خودرویتان را تمیز میکند.
سوخت با اکتان پایین
یکی از دلایل محتمل غژغژ و لرزش موتور ماشین استفاده از سوخت با درجه اکتان پایینتر نسبت به آنچه توسط شرکت سازنده توصیه شده است میباشد. خیلی از این سوخت های با اکتان پایین دارای ویژگی های کیفی پایینی نیز میباشند. علاوه بر مشکلات عملکردی، سوخت با اکتان پایین میتواند باعث افزایش فشار سیلندر و دمای محفظه احتراق شود.
اینها نهایتا میتواند منجر به لرزش و صدای غژغژی که به احتراق نامناسب مربوط است بشود. خبر خوب در این باره این است که این مورد به سادگی قابل رفع است. تمام کاری که باید بکنید این است که باک ماشینتان را با سوخت با کیفیت پر کنید تا از شر سرو صدای ناخواسته موتور اتومبیل خلاص شوید.
افزایش فشار در سیستم اگزوز ماشین
این کاملا منطقی به نظر میرسد که افزایش فشار سیستم اگزوز منجر به افزایش فشار و دمای احتراق شود. گازهایی که از لوله اگزوز بیرون میآیند نتیجه فرآیند احتراق هستند. اگر این خروجی بسته یا مسدود شود، گازهای حاصل از احتراق نمیتوانند خارج شوند. این گاز همچنین نمیتواند به سمت موتور خودرو بازگردد.
بنابراین فشار انباشته شده در سیستم اگزوز میتواند منجر به صدای غژغژ و لرزش موتور خودرو شود. برای مثال صدا خفه کن . مبدل کاتالیزوری و یا لوله اگزوز میتواند باعث انباشت فشار درون محفظه احتراق شود. ارزیابی و بازرسی منظم این اجزاء خودرو میتواند کمک کند که به علت مشکل مرتبط با احتراق خودرو پی ببرید.
نسبت تراکم بیش از حد
این مورد معمولا در میان موتورهای بازسازی شده صادق است. ممکن است سیلندرها بیش از حد بزرگ باشند ، که میتواند باعث افزایش نسبت تراکم ساکن موتور شود. در برخی موارد ترمیم سرسیلندر میتواند منجر به کاهش حجم محفظه احتراق شود. از جهاتی این موضوع باعث افزایش نسبت تراکم نیز میشود. هرچند نسبت تراکم بالاتر منجر به توان تولیدی بیشتر موتور میشود، این موضوع همچنین باعث ایجاد صدای غژغژ و لرزش در موتور اتومبیل نیز میشود.
این مشکل مخصوصا وقتی از همان سوخت اکتان پایین گذشته استفاده شود شابع است. موتورهای دارای سوپرشارژر یا توربو شارژر بیش از دیگر انواع آن مستعد ایجاد صدای غژغژ یا لرزش میباشند. این مطلب به دلیل سیستم القایی هوای پرفشار است که باعث افزایش ثانویه فشار میشود.
مخلوط سوخت ضعیف
هر محفظه احتراق نیازمند ترکیب مناسبی از سوخت و هوا به مقدار مناسب میباشد. متاسفانه اگر هوا بیش از مقدار مورد نیاز باشد، میتواند منجر به افزایش دمای محفظه احتراق شود. در مقادیر معمول ترکیب سوخت و هوا، محفظه های احتراق دمای نزدیک به بهینه را حفظ میکنند، چرا که سوخت به مقدار مناسب و کافی برای تبخیر شدن وجود دارد.
در یک احتراق با سوخت ضعیف، مایع (سوخت) کمتری برای تبخیر وجود دارد و این میتواند منجر به انباشت غیر طبیعی گرما شود و دمای محفظه احتراق را بالا ببرد. همانطور که اشاره شد، صدای غژغژ یا لرزش موتور خودرو به خاطر دما و یا فشار بیش از حد در محفظه های احتراق میباشد. نشت خلاء، تزریق کننده سوخت کثیف، سوخت دارای فشار کم و یا سنسور MAF معیوب، میتواند منجر به ایجاد یک مخلوط سوخت ضعیف شود. پرداختن به این مشکل به معنی بررسی این اجزاء میباشد.
دلایل دیگری نیز برای ایجاد مشکل خال انداختن شمع وجود دارد. ولی عناوین یاد شده در بالا شایع ترین این موارد هستند. اگر مطمئن نیستید چه جیزی باعث بروز این مشکل در اتومبیلتان شده، یک مکانیک مورد اطمینان و مجرب میتواند شما را به بهترین راه حل ممکن راهنمایی کند.
0 دیدگاه