صافکاری PDR مخفف کلمات Paintless Dent Repair است که به معنی تعمیر بدون نقاشی فرورفتگی است. صافکاری PDR یکی از روش های صافکاری بی رنگ می باشد و در مواردی که خودرو دچار ضربات شدید نشده باشد از این روش صافکاری استفاده می کنند.
در این روش از صافکاری از میله های PDR که بسیار مستحکم و از جنس فولاد است، استفاده می شود. این میله ها ناهمواری های بدنه خودرو را برطرف می کنند.
میله های PDR دارای انواع مختلفی می باشند که برای قسمت های مختلف خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.
انواع میله های PDR
میله چرخشی : این نوع از میله در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان چرخش میله وجود دارد.
میله دم ماهی : برای ترمیم نقاطی که فضای کمی دارند از میله دم ماهی برای صافکاری استفاده می کنند.
میله اهرمی : این میله برای اهرم در قطعات جدا شونده مانند کاپوت مورد استفاده قرار می گیرد.
با استفاده از صافکاری PDR می توان فرورفتگی های سطحی بدنه خودرو را بر طرف کرد. در این قسمت به بررسی مواردی می پردازیم که با استفاده از صافکاری PDR می توان آنها ترمیم کرد.
آسیب های سطحی که بر اثر تصادف روی بدنه خودرو ایجاد می شود.
تصادف اغلب باعث ایجاد فرورفتگی های کوچک بر سطح خودرو می شود. در مواردی که محل هایی همچون سپر، درب، گلگیر و یا بدنه خودرو دچار فرورفتگی های سطحی شده باشند، می توان از صافکاری PDR استفاده کرد.
آسیب های ایجاد شده بر اثر بلایای طبیعی همچون بارش تگرگ
بارش تگرگ معمولاً سبب ایجاد فرورفتگی هایی بر روی سقف، کاپوت و بدنه خودرو می شود. اگر فرورفتگی های ناشی از تگرگ به گونه ای باشد که خودرو به رنگ کاری نیاز نداشته باشد می توان از صافکاری PDR برای ترمیم فرورفتگی ها استفاده کرد.
از آنجایی که اغلب تگرگ ها به شکل توپ گلف هستند، فرورفتگی های دایره ای شکل بر روی خودرو ایجاد می کنند و تکنسین ها باید به این مورد توجه کنند که میزان فرورفتگی به اندازه ای نباشد که میزان کشسانی رنگ خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.
برخورد توپ های سنگین به بدنه خودرو
در برخی از موارد ممکن است برخورد توپ های سنگین به خودرو باعث ایجاد فرورفتگی های دایره ای شکل بر سطح بدنه خودرو شوند. معمولا برخورد توپ به بدنه اتومبیل سبب ایجاد فرورفتگی در بدنه خودرو می شود و خراشی را بر روی بدنه ایجاد نمی کند. با استفاده از صافکاری PDR می توان فرورفتگی های سطحی ناشی از برخورد توپ به بدنه خودرو را برطرف کرد.
قطعات قابل تعمیر با صافکاری PDR
در قسمت قبل به بررسی مواردی پرداخته ایم که با استفاده از صافکاری PDR می توان آنها را ترمیم کرد. در این قسمت به بررسی قطعات و نواحی قابل تعمیر در صافکاری PDR می پردازیم.
کاپوت خودرو
فرورفتگی های برخی از کاپوت ها با استفاده از صافکاری PDR قابل ترمیم می باشد. در برخی از خودروها کاپوت از بدنه خودرو جدا می شود و صافکاری می تواند به راحتی فرورفتگی ها را از قسمت داخلی کاپوت بر طرف کند.
کاپوت های فایبرگلاس و فیبر کربن با استفاده از صافکاری PDR قابل تعمیر و ترمیم نیستند.
درب های خودرو
برخی از درب خودروها همانند کاپوت از بدنه خودرو جدا می شوند و تکنسین ها می توانند به راحتی با برداشتن پوشش داخلی درب، فرورفتگی ایجاد شده را با استفاده از صافکاری PDR بر طرف کنند.
فرورفتگی درب خودرو زمانی با استفاده از PDR قابل ترمیم می باشد که رنگ درب دچار خراشیدگی و ترک نشده باشد.
گلگیر جلو و عقب
گلگیر جلو به راحتی از سطح بدنه خودرو جدا می شود و تکنسین ها می توانند فرورفتگی را از قسمت پشت گلگیر بر طرف کنند.
گلگیرهای عقب به طور معمول از وسیله نقلیه جدا نمی شوند و تکنسین ها باید از قسمت صندوق عقب و یا چراغ های عقب خودرو اقدام به برطرف کردن فرورفتگی کنند.
سقف خودرو
فرورفتگی های سطحی که به رنگ خودرو آسیب نزده اند را می توان با استفاده از صافکاری PDR ترمیم کرد.
هزینه صافکاری PDR
صافکاری PDR روشی مقرون بصرفه بحساب می آید و هزینه آن پس از تمام شدن کار و نسبت به کیفیت آن تعیین می شود.
چند عامل مهم در هزینه تاثیرگذار است که برخی از آنها عبارتند از :
میزان خسارت
نواحی آسیب دیده و تعداد فرورفتگی های خودرو بر میزان هزینه صافکاری PDR موثر است.
اندازه ناحیه آسیب دیده و عمق فرورفتگی
در صافکاری از واحد سکه برای توصیف اندازه ناحیه آسیب دیده استفاده می کنند. هرچه میزان ناحیه آسیب دیده و عمق فرورفتگی بیشتر باشد، هزینه صافکاری نیز بیشتر می شود.
محل آسیب
علاوه بر اندازه ناحیه آسیب دیده، محل ناحیه نیز حائز اهمیت می باشد. به عنوان مثال نواحی همچون لبه های خودرو به زمان بیشتری برای ترمیم نیاز دارند و مسلما هزینه بیشتری بابت آنها دریافت می شود.
جهت انجام PDR می توانید به وبسایت ما مراجعه کنید و از خدمات مجموعه ما بهره مند شوید. مجموعه ما با داشتن تکنسین های ماهر و با تجربه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.