تماس بگیرید: ناطقیان 09122686411
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک سیتروئن
بعد از موتور ، مهمترین بخش هر خودرو را گیربکس آن تشکیل می دهد . گیربکس اتوماتیک سیتروئین دارای سیستم برقی پیچیده ای بوده و نیازمند توجه و حساسیت ویژه ای میباشد. در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی را در رابطه با گیربکس اتوماتیک سیتروئین برای شما عزیزان ارائه دهیم.
سیتروئن شرکت خودروسازی فرانسوی است، که امروزه شرکت تابعه ای از گروه استلانتیس محسوب می شود. شرکت سیتروئن در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تاسیس شد. سیتروئن پس از هشت سال تاسیس به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد.
مهم ترین وظیفه جعبه گیربکس چیست؟
جعبه گیربکس بخش مهمی از خودرو است و مهم ترین و اصلی ترین وظیفه جعبه گیربکس اتوماتیک سیتروئن تغییر دور موتور و گشتاور است که این دو مورد به یکدیگر پیوسته و به هم مرتبط هستند. جعبه گیربکس بخشی است که می تواند گشتاور مناسب با شرایط راه و جوی آب وهوای استاندارد برای خودرو سیتروئن و شرایط مورد انتظار راننده از خودرو را تغییر دهد تا خودرو به صورت مطمئن به حرکت خود ادامه دهد.
سلکتور گیربکس اتوماتیک سیتروئن چیست؟
سلکتور گیربکس قطعه ای در خودروی سیتروئن است که به راننده خودرو اجازه می دهد تا چرخ دنده ها را بسته به نیاز خود تغییر دهد. در واقع با استفاده از سلکتور گیربکس اتوماتیک فرد این امکان را دارد تا دنده های خودرو را به بالا و پایین تغییر دهد. کار سلکتور مشخص کردن حالت دنده و روشن کردن چراغ دنده عقب است.
سرعت چرخ ها، نسبت دنده و چرخش موتور در دقیقه، سه عامل مهم در مکانیسم انتخاب دنده هستند. درسلکتور خودرو اطلاعات از قبل وارد سیستم کامپیوتری دستگاه شده و با تنظیم گاز و ترمز، ماشین برنامه ریزی می کند که چگونه دنده را تنظیم کند.
اهمیت تنظیم سلکتور گیربکس اتوماتیک سیتروئن
تنظیم سلکتور روی نحوه کارکرد آن تاثیر زیادی دارد.کار سلکتور تعیین حالت دنده و روشن کردن چراغ مربوط به دنده عقب است. زمانی که این چراغ روشن نمی شود، اگر سیستم برقی ماشین دچار مشکل نشده باشد و چراغ سالم باشد، احتمالا مشکلی در سلکتور اتوماتیک سیتروئن اتفاق افتاده است.
از طرف دیگر نشان دادن حالت دنده روی صفحه نمایش ماشین برعهده ی سالکتور می باشد که اگر این بخش درست تنظیم نباشد، پیام ها به درستی به ای سی یو منتقل نمی شود و عملکرد خودرو دچار مشکل می شود. مثلا اگر در خودرو دنده اتوماتیک سلکتور تنظیم نباشد، زمانی که دنده روی حالت R یا D قرار بگیرد، برای این که به گیربکس اتوماتیک سیتروئن ضربه وارد نشود ماشین روشن نمی شود. برای روشن کردن ماشین تنها باید این دنده را روی حالت N یا P قرار دهید. اگر سلکتور تنظیم نباشد در این شرایط پیام به درستی به ای سی یو منتقل نمی شود و احتمالا خودرو سیتروئن استارت نمی خورد.
تماس بگیرید: ناطقیان 09122686411
روش تنظیم سلکتور گیربکس اتوماتیک سیتروئن
برای تنظیم سلکتور گیربکس اتوماتیک به ابزارهایی نیاز دارید که عبارت اند از:
- دومتر سیم نازک
- دو سرسیم تخت
- اهم متر مجهز به بیزر
- یک آچار تفنگی یا ستاره ای
برای تنظیم سلکتور گیربکس اتوماتیک سیتروئن درب موتور را باز کنید و هواکش را از محل نصب جدا کنید:
دنده ماشین را روی حالت N قرار دهید و سوئیچ را باز کنید دقت کنید که روی گیربکس اتوماتیک یک قطعه پلاستیکی سیاه که دسته ی سیم از آن خارج شده وجود دارد. سیم ها به وسیله دو پیچ درون شیارها به گیربکس متصل شده اند که با چرخاندن سلکتور به سمت جلو و عقب حرکت می کنند.بر روی سلکتور یک مفصل برنجی وجود دارد که وسط آن مربعی تعبیه شده است و باید بدون بلند کردن این مفصل پیچ های کنار آن را شل کنید و آن را به گونه ای تنظیم کنید که سلکتور گیربکس سیتروئن با کمی نیرو بتواند به چپ و راست بچرخد و سپس دو طرف سیم تخت را به دو سمت سیم نازک متصل کنید و دو سر دیگرش را نیز به اهرم وصل کنید. دو سر سیم را به دو پینی که در سلکتور تعبیه شده وصل نمایید. در این مرحله اهرم متر را روشن کنید و بیزر یا بوق آن را نیز فعال نمایید.
کمتر از دو میلی متر سلکتور را به چپ و راست چرخش دهید تا اهرم متر بوق بزند. درست در قسمتی که بوق شروع شد، روی بدنه سلکتور گیربکس اتوماتیک علامت زنید. بین دو قسمت علامت گذاری شده منطقه درست سلکتور مشخص شده است و هرچقدر این کار دقیق تر انجام شود، حساسیت سلکتور گیربکس اتوماتیک سیتروئن نیز بیشتر می شود.
در این مرحله باید پیچ ها را سفت کنید و برای این کار کم کم پیچ راست و چپ را با هم ببندید. بعد از اتمام کار امتحان کنید که صدای بیزر در دنده N شنیده شود. اگر با سفت کردن پیچ ها صدای بوق قطع شود، احتمالا سلکتور گیربکس اتوماتیک سیتروئن دچار مشکل است و نیاز به تعویض دارد. و بعد از آن نوبت تنظیم کابل است. در انتهای کابل روی سلکتور بخشی نارنجی رنگ که توسط قسمت دیگری به رنگ زرد یا کرم محصور شده وجود دارد. بخش روی آن را با دست کنار بکشید و قسمت نارنجی را به سمت بالا ببرید مراقب باشید تا مفصل تکان نخورد و دنده روی N باشد. و سپس کلید نارنجی را به پایین فشار دهید و کاور کرم رنگ را به جلو ببرید تا قفل شود با همین روش کار کابل خودرو تنظیم می شود.
علت روغن ریزی گیربکس اتوماتیک سیتروئن
- گرفتگی هواکش گیربکس
- شکستگی و یا ترک خوردگی روی پوسته ی کلاچ یا پوسته گیربکس
- آب بندی نبودن
- خرابی کاسه نمد شفت اصلی و یا کاسه نمد میله تعویض دنده
علت روغن ریزی از کاسه نمد گلدانی عقب گیربکس اتوماتیک سیتروئن چیست؟
1- معیوب بودن کاسه نمد جلو و شفت ورودی
2- زیاد بود واسکازین گیربکس اتوماتیک
تعمیر گاه تویولند در این مقاله نکاتی در رابطه با گیربکس اتوماتیک سیتروئین ارائه کرده است. شما میتوانید جهت تعویض و یا تعمیر گیربکس اتوماتیک سیتروئن به تعمیرگاه تویولند مراجعه کنید.
خدمات دیگر تویولند