روشن نشدن موتور خودرو
یکی از اصلی ترین نشانه های خرابی ECU خودرو، روشن نشدن موتور خودرو یا همان پیشرانه است. موتور خودرو سوخت را مصرف و خودرو را به حرکت در می آورد. اما هنگامی که ایسیو خودرو آسیب دیده باشد، دستور حرکت از سمت ECU به خودرو ارسال نمی شود و با اینکه راننده استارت می زند خودرو روشن نمی شود.
لرزش شدید موتور
یکی دیگر از علائم و نشانه های خرابی ECU، لرزش و ارتعاشات شدید موتور خودرو است. هنگامی که توان و قدرت موتور کم شود، لرزش شدیدی در هنگام حرکت خودرو احساس می شود.
روشن شدن چراغ چک موتور
یکی از دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک موتور، خرابی ECU خودرو می باشد. اما نمی توان گفت روشن شدن چراغ چک موتور همواره به دلیل خرابی ایسیو خودرو است و باید با استفاده از دستگاه دیاگ، سلامت خودرو و ECU خودرو بررسی شود.
عوامل خرابی ECU
در این قسمت به بررسی عوامل واحد کنترلر الکترونیکی یا همان ECU خودرو می پردازیم.
جدا کردن کابل باتری هنگام روشن بودن خودرو
اگر به هر دلیلی هنگام روشن بودن خودرو، کابل باتری را جدا کنید نوسانات ایجاد شده بر ECU خودرو تاثیرات نامطلوبی می گذارد.
اتصال وایر شمع جهت بررسی جرقه زن
اتصال وایر شمع جهت بررسی جرقه زنی سر شمع ها سبب ایجاد نوسانات برق و آسیب به قسمت های حساس خودرو به ویژه ECU می شود. به جای استفاده از وایر شمع می توان از شمع فیلتر گیری شده برای بررسی جرقه زنی سر شمع ها استفاده کرد.
خرابی استارت خودرو
یکی از سنسورهایی که در استارت بسیاری از خودروها استفاده شده است، سنسور Override است که این سنسور میزان ECU خودرو را کنترل می کند. هنگامی که این سنسور خراب شود، ECU مقدار صحیحی از ولتاژ را دریافت نمی کند و می توان گفت که این ریز پردازنده آسیب دیده است.
نفوذ رطوبت و ایجاد خوردگی
بعد از گذشت چندین سال، چسب های اطراف ایسیو از بین می رود و همین امر سبب ورود رطوبت به داخل این ریز پردازنده می شود. اگر رطوبت داخل ECU به سرعت پاک نشود، بدنه داخلی آن دچار خوردگی می شود و در نهایت عملکرد ECU را با مشکل مواجه می کند.
باتری به باتری کردن نادرست
معمولا زمانی که با چرخاندن سوییچ، خودرو و چراغ های پشت آمپر روشن نمی شود احتمالا باید خودرو را باتری به باتری کنید. در باتری به باتری کردن خودرو اگر کابل ها را اشتباه متصل کنید، ECU خودرو آسیب می بیند.