علائم انژکتور خراب
۲۶
بهمن

تشخیص انژکتور خراب : چگونه تشخیص دهیم که خرابی انژکتور از نشت، گرفتگی یا کثیف شدن است؟

از اوایل دهه 1980 به بعد، بیشتر ماشین‌هایی که تولید شدند از انژکتور الکترونیکی به جای کاربراتورهای قدیمی استفاده کرده‌اند. نحوه پاشیدن سوخت به محفظه احتراق مهمترین بخش سیستم پیشرفته اتومبیل بشمار می‌رود. تنظیم نحوه پاشیدن سوخت به داخل سیلندر به عهده انژکتور است. شاید با استفاده منظم از تمیز کننده‌های مخصوص، هرگز دچار خرابی نشود. اما خرابی این بخش ممکن است بر اثر کثیفی یا آسیب دیدگی باشد که مجبور به تعویض قطعه باشید. به هر حال اگر شک دارید که انژکتور شما خراب شده یا خیر در ادامه با ما همراه باشید.علائم انژکتور خراب

بررسی  انژکتور خراب

علائم متعددی وجود دارند که بیان کننده انژکتور خراب یا آسیب دیده هستند که آن‌ها را لیست کرده‌ایم:

  • خاموش شدن ناگهانی ماشین: اگر سوخت به صورت نامنظم به داخل سیلندر پاشیده شود، سطح PRM از میزان مشخصی پایین‌تر می‌آید در نتیجه موتور تغذیه نمی‌شود(سوخت به موتور نمی‌رسد). در این هنگام خودرو ناگهان خاموش می‌شود و نیاز است که آن را دوباره روشن کنید.
  • لرزش موتور: اگر یک انژکتور خراب باشد، نمی‌تواند به درستی عملیات پاشیدن سوخت را انجام دهد این امر سبب می‌شود موتور دچار لرزش شود. این لرزش شبیه سکسکه برای انسان است.
  • خرابی موتور: اولین و مهمترین دلیلی که باعث می‌شود یک موتور خراب شود، انژکتور معیوب است. چراکه وظیفه سوخت رسانی به درستی انجام نشده و باعث کارکردن موتور بدون سوخت یا با میزان کمی سوخت شده است. اگر انژکتور خراب را خیلی زود تعویض نکنید منجر به خرابی موتور و اتفاقات پیش بینی نشده‌ای خواهید شد.
  • روشن شدن چراغ موتور: خرابی انژکتور یکی از دلایلی است که سبب می‌شود چراغ موتور روشن شود. گرچه تنها دلیل روشن شدن چراغ موتور انژکتور معیوب نیست. اما هنگامیکه سوخت رسانی کمتر یا بیشتر از حد معمول باشد، موتور عملکرد لازم را نخواهد داشت و با روشن شدن چراغ این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند.
  • نشت بنزین: ممکن است انژکتور در اثر فرسودگی یا آسیب دیدگی دچار ترک یا شکستگی جزئی شود. در نتیجه مقداری از سوخت را قبل از اینکه به سیلندر برساند از ناحیه ترک خورده بیرون می‌ریزد و شما شاهد نشت سوخت خواهید بود. احتمالا در ابتدا  فقط بر روی قسمت ابتدایی انژکتور مقداری بنزین ببینید اما با گذشت زمان این موضوع گسترده می‌شود و میزان زیادی بنزین بر روی زمین را مشاهده خواهید کرد.
  • بوی سوخت: این موضوع احتمالا همراه با نشت سوخت همراه خواهد بود. ممکن است به دلیل خرابی انژکتور میزان زیادی بنزین به داخل سیلندر هدایت شود که امری خطر ناک است. بهتر است به محض احساس کردن بوی سوخت علت آن را بیابید تا ازخطرات احتمالی جلوگیری کنید.
  • افزایش کار موتور: اگر انژکتور شما خراب شده باشد و بیشتر از نیاز موتور سوخت داخل سیلندر بپاشد، شما متوجه افزایش کار موتور می‌شوید. سرعت کاهش می یابد در حالیکه موتور شدیدا تحت فشار است.
  • تست خروج مایعات: فعالیت انژکتور شکسته که منجر به ترکیب سوخت با هوا می‌شود، سبب می‌گردد که مبدل کاتالیزوری خودرو در درازمدت بسوزد.

نیاز به بررسی فنی و تخصصی خودرو خود توسط کارشناس مجرب دارید؟ تعمیرگاه تویولند در خدمت شماست.

علائم انژکتور مسدود شده:

یک انژکتور را در نظر بگیرید، یک فیلتر قبل از رسیدن سوخت به سیلندر در انژکتور تعبیه شده. این فیلتر مانع از رسیدن کربن و مواد اضافی سوخت به داخل سیلندر و موتور می‌شود. احتمالا در این مرحله نیاز باشد که انژکتور را جدا کنید و به صورت حرفه‌ایی آن را تمیز کنید.

در نظر داشته باشید که  اگر انژکتور کثیف باشد نمی تواند سوخت مورد نیاز موتور را تامین کند لذا در امر تمیز نمودن انژکتور سهل انگاری نکنید.

علائم انژکتور خراب

گرفتگی انژکتور:

اگر فیلتر تعبیه شده در انژکتور کمی کثیف شده باشد میزان کمتری از سوخت را به سیلندر انتقال می‌دهد. این مورد قبل از اینکه کاملا مسدود شود پیش می‌آید و در این مرحله به استفاده از پاک کننده های مخصوص می‌توانید انژکتور را به خوبی تمیز کنید.

نشت سوخت انژکتور:

کمی پیش تر راجع به نشت سوخت صحبت کردیم. تجربه نشان داده که بر روی بدنه یک انژکتور در گذر زمان سوراخهایی به وجود می‌اید که باعث بیرون ریزی سوخت می‌شود. این سوخت یک خطر مهلک و بزرگ است که اکثرا نادیده گرفته می‌شود. وجود بنزین در قسمت خطرناکی بیرون انژکتور ممکن است سبب اتش سوزی شود. لطفا نشت سوخت را جدی بگیرید و بلافاصله پس از مشاهده علائم نشت اقدام به تعویض انژکتور معیوب نمایید.