گیربکس از مهمترین اجزای هر خودرو بشمار می رود و همانگونه که از اهمیت بالایی برخوردار است نیاز به مراقبت ویژه ای نیز دارد. در این مقاله نکاتی در رابطه با گیربکس اتوماتیک آئودی ، نحوه ی مراقبت و تعمیر آن به شما ارائه می دهیم.
برند آئودی
شرکت آئودی یکی از پرطرفدارترین خودروسازان آلمان به شمار می رود و بسیاری از مردم در سراسر جهان مشتاق خریداری یکی از محصولات لوکس و اسپرت این شرکت آلمانی هستند. تاریخچه فعالیت کمپانی آئودی به اوایل قرن بیستم میلادی باز می گردد. دوران جدید کمپانی آئودی در دهه 60 میلادی رقم خورد. در حال حاضر کمپانی آئودی تولیدات متنوعی از گروه هاچبک گرفته تا شاسی بلند را در سبد محصولات خود جای داده و عمده مدلهای آئودی با کد A نام گذاری شده اند که شامل: آئودی A1، A2،A3،A4،A5،A6،A7،A8 هستند.
تهران، تهرانپارس، خ هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال، پلاک ۶۳۹/۲
تغییر روغن در گیربکس اتوماتیک آئودی
گیربکس اتوماتیک خودرو آئودی یک سیستم نسبتا پیچیده ای هست که نیاز به توجه و دقت بسیار بالایی دارد. تغییر روغن در گیربکس اتوماتیک آئودی می تواند از دو نوع باشد: کامل و جزئی.
کامل: یک تغییر کامل در مایع انتقال در نظر گرفته می شود و به عنوان یک قاعده هر 40-50 هزار کیلومتر انجام می شود.
جزئی: حداقل هر 15 هزار کیلومتر انجام می شود.
نحوه اندازه گیری سطح روغن آئودی با گیربکس اتوماتیک
اندازه گیری سطح مایع انتقال در خودرو آئودی با گیربکس اتوماتیک با استفاده از یک فشارسنج انجام می شود.
روند تغییر مایع انتقال در گیربکس اتوماتیک آئودی
جعبه دنده ،که با شل کردن پیچ ها مایع از جعبه دنده خارج شود.
مایع مصرف شده درون یک ظرف تخلیه شود.
سینی و سایر قسمت ها شسته شوند.
آهنربایی که درون چوب پنبه ساخته شده از تراشه های فلزی تمیز شود.
تمام قطعات در محل نصب شود.
حدود 3 لیتر روغن از طریق سرنگ ریخته شود.
موتور را روشن کنید.
پدال ترمز را فشار دهید.
موتور را خاموش کنید.
اهرم دنده را در حالت پارک قرار دهید.
مایع ریخته شده دوباره تخلیه شود.
پالت و سایر قسمت ها شسته شود.
آهنربا در چوب پنبه تمیز شود.
یک فیلتر جدید روغن نصب کنید.
یک میل لنگ و واشر جدید نصب کنید.
پیچ ها و چوب پنبه رت در جای خود قرار دهید.
روان کننده به میزان 3 لیتر در گیربکس اتوماتیک بریزید.
چگونه بدانیم گیربکس اتوماتیک آئودی دارای مشکل است؟
جا نرفتن دنده: وجود چنین مشکلی می تواند نشات گرفته از پایین بودن فشار روغن، ویسکوزیته نامناسب آن و یا حتی کلاچ آن باشد.
صدای طبیعی گیربکس: همه ی رانندگان صدای گیربکس به هنگام تعویض دنده را شنیده اند بنابراین هرگونه صدایی متفاوت به گوشتان خورد به راحتی متوجه می شوید که گیربکس اتوماتیک آئودی دارای مشکل است.
بوی سوختگی: بوی شیرینی از گیربکس نشانه سالم بودن گیربکس اتوماتیک است و حس کردن بوی سوختگی روغن گیربکس به اندازه عطر خودش شیرین نیست و خبر از بروز مشکل در گیربکس را به راننده می دهد.
چک کرن چراغ های هشدار: روشن شدن چراغ هشدار موتور نشانه ای از وجود مشکل در گیربکس است.
لرزیدن: در گیربکس های اتوماتیک آئودی لرزشی نامعمول در تعویض دنده نشانه عملکرد نادرست گیربکس می باشد.
کلید سنسور و اتصالات گیربکس
کامپیوتر ماشین میتواند سنسور گیربکس و هم چنین رله های گیربکس را به روش های مختلف کنترل کند. اگر خودرو آئودی با یک واحد کنترل اختصاصی مجهز شده باشد، می تواند مدار هیدرولیک را با استفاده از سیگنال مستقیمV12 باز یا بسته کند و واحد کنترل می تواند کلیدهای گیربکس را روشن وخاموش کند. یک سنسور می تواند برای کنترل یک چرخ دنده یا چرخ دنده های مختلف استفاده شود و این بسته به پیچیدگی طراحی آن کنترل کننده گیربکس دارد. همان طور که کامپیوتر ماشین تجزیه و تحلیل داده ها توسط سنسور سرعت خودرو و سنسور سرعت موتور را به عهده دارد. واحد کنترل گیربکس آئودی انتقال سیگنال مناسب را با ارسال سیگنال به یکی از چندین سنسور را انجام می دهد. این ترانزیستورهای انتقال دارای یک پلونر پرش بهار هستند که با سیم پیچیده می شوند هنگامی که این سیم پیچ از TCM/ECU شارژ الکتریکی دریافت می کند، پینگر باز می شود و به این ترتیب مایع انتقال به بدنه سوپ جاری می شود و کمربندی های دلخواه را تحت فشار قرار می دهد. وقتی این اتفاق می افتد انتقال تغییر دنده را انجام می دهد.
انواع گیربکس اتوماتیک آئودی
DCT (گیربکس با کلاچ دوگانه): DCT ها دو کلاچ مختلف دارند و هر کلاچ در این سیستم به زوج و فرد تقسیم می شود و در این نوع از گیربکس چرخ دنده ها با هم به صورت هیدرولیکی درگیرهستند و DCT یک گیربکس خودکار است و به پدال شیفتر مجهز می باشند و در این نوع از گیربکس ها تجربه رانندگی لذت بخش است.
CVT (گیربکس متغیر پیوسته): CVT ها در اوج تکنولوژی، بسیار ساده و دارای کارایی زیادی هستند و تعویض دنده همیشه در دور موتور خاص انجام می شود که باعث می شود این سادگی و کارآمدی خسته کننده هم باشد. هسته مرکزی این گیربس را دو قرقره و یک تسمه که دربین آن قرار دارد تشکیل می دهد. گیربکس CVT ها اصولا سه جز اساسی دارند : یک تسمه فلزی یا لاستیکی با توان کشش بسیار بالا- یک قرقره متغیر ورودی یا یک پولی متحرک – یک قرقره متغیر خروجی یا یک پولی خروجی.
مزایا و معایب گیربکس CVT
مزایای آن شامل: انتقال بهینه نیرو- وزن کمتر- ساختمان ساده تر و معایب آن شامل: عملکرد پرسروصدا- عملکرد غیرمهیج- قابلیت به کار گیری محدود- تعمیرات نسبتا پرهزینه می باشد.
انواع گیربکس CVT
از نوع تسمه فشاری از نوع فولادی
محرک کششی Toroidal
با هندسه متغیر
محرک کششی انحرافی
تسمه ای الاستومر با قطر متغیر
تعمیرگاه تویولند مفتخر است با سال ها تجربه مناسب ترین و با کیفیت ترین خدمات را به شما عرضه کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.